Cronica unei iesiri reusite

Iata ca s-a infaptuit si prima iesire giosaneasca. Un succes.

Am adunat in jurul meu 7 oameni de calitate, doritori de o altfel de iesire. Astfel, Lucia, Ana, Bogdan, Marius, Ilie, Severin si Dan mi-au fost parteneri intr-o excursie de neuitat.

Prima escala a fost la castelul de la Miclauseni, unul din cele mai frumoase castele neogotice din Moldova.

[singlepic=76,320,240,,center]

Satul isi datoreaza numele Vornicului Miclaus care primeste de la Alexandru cel Bun pamanturi in aceasta zona.
Monumentul nostru a fost construit în actuala sa forma între 1880 si 1904 de catre George Sturdza, pe amplasamentul vechiului conac ridicat de vornicul Ioan Sturdza în 1755. Arhitectii Iulius Reinecke si I. Grigsberg au imprimat cladirii stilul neogotic tarziu. Cel mai mult impresioneaza decoratiunile in stil Art Nuveau inspirate din blazonul familiei Sturza (un leu cu o sabie si o ramura de maslin).

[singlepic=74,320,240,,center]

[singlepic=75,320,240,,center]

[singlepic=73,320,240,,center]

Aici s-a aflat cea mai mare biblioteca privata din Moldova (60.000 de volume, majoritatea unicate sau raritati) din care s-au pastrat doar cateva zeci.
In imediata apropiere putem vizita Manastirea Miclauseni, construita in 1821 de Dimitrie Sturza, pe fostul unei foste biserici de lemn construite in 1787 de Ioan Sturza. Aici se afla mormantul Vornicului Alecu Sturza, cu un epitaf scris de Costache Negruzzi si un portret al vornicului.

Urmatoarea oprire a fost la Salina Tg-Ocna. Mentionata pentru prima data in 1502 intr-un hrisov emis de Stefan cel Mare, salina este astazi un centru de recuperare si relaxare intr-un aer binefacator, 100% natural.In baza de agrement situata la 240 m sub pamant se pot practica sporturi ca fotbalul, tenisul, basketul, etc. la o temperatura constanta de 14 grade.

[singlepic=72,320,240,,center]

Dupa o scurta reculegere in biserica Sf Varvara (ocrotitoarea minerilor), construita chiar in salina, ne-am prins la un fotbal. Nimic nu poate fi mai reconformtant decat un sport in salina! Mentionez ca pozele din mina sunt „marcate” de cristalele de sare din aer.

[singlepic=71,320,240,,center]

Si dupa atata sport, ce putea fi mai bun decat o gustare giosaneasca? Branzeturi Camembert si Brie, asortate cu un mango prospat, toate servite pe un pesmet marinaresc. Mmmm….Nu va e foame?

[singlepic=70,320,240,,center]

Dupa ce am iesit in relitate, am luat drumul Borzestiului, nu inainte de a trece pe la doua din cele mai importante biserici din Tg. Ocna: Biserica Sf. Nicolae (ctitorita in anul 1580 de familia Ruset, una din marile familii ale Moldovei). Aici se afla „Cimitirul cu tunuri” locul de veci a 70 de eroi romani cazuti in luptele de la Ciresoaia, in 1917.

[singlepic=69,320,240,,center]

Mai departe am vizitat Biserica Precista, construita in 1683 si reconstruit in 1860.

[singlepic=79,320,240,,center]

Continuind periplul ecumenic, nu puteam sa ratam Biserica din Borzesti, ctitorita de Stefan Cel Mare in 1493. Aici s-a nascut si a copilarit domnitorul. Legenda scoasa la lumina pentru prima data de Nicu Gane in 1862, spune ca este singura biserica ridicata de Stefan nu pentru a comemora vreo victorie, ci in amintirea prietenului sau din copilarie, Mitrut, omorat de tatari in acest loc.
Lacasul de cult are dimensiuni mari si are fatadele decorate cu ceramica smaltuita si caramida, cu insertii de piatra fasonata. Biserica pastreaza forma originala, fara turla. Un lucru mai putin stiut este ca nici o biserica din vremea domnitorului nu avea turla, acest element fiind adaugat ulterior.

[singlepic=80,320,240,,center]

Din trunchiul stejarului din legenda s-a construit un monument comemorativ.

[singlepic=81,320,240,,center]

Ultima pastila de cultura ne-am administrat-o la „Curtea boiereasca” din Sanduleni. Un veritabil muzeu al satului, muzeul a fost infiintat de preotul ortodox Daniel Puiu, colectionar de obiecte populare.

[singlepic=78,320,240,,center]

Ultimul popas l-am facut la Hanu Ancutei, unde ne-am ghiftuit cu un platou de bunatati moldovenesti. Cum altfel puteam sa incheiem o zi de cautari asidue. Si de gasiri firesti.

Ce cautam?

Comorile ascunse.

14 thoughts on “Cronica unei iesiri reusite

1. Mircea,

Din partea mea nu pot sa spun decat ca mi-a placut foarte mult. Pe langa faptul ca am vazut cateva locuri vechi si foarte foarte frumoase mi-a placut ca am putut sa fiu cu voi o zi intreaga. Daca nu ar fi fost excursia asta nu as fi aflat despre niste carti foarte faine, nu s-ar fi pus la cale un nou team building si trainning JCI si nu mi-as fi cumparat lingura de lemn de la Hanul Ancutei :).

De multe ori plecam la mare departare sa vedem locuri interesante. Sunt insa multe biserici si locatii in Romania despre care ar trebui sa stim mai multe. Daca as fi trecut pe langa aceste monumente probabil ca nici nu mi-as fi dat seama de insemnatatea lor. De asta mi-a placut excursia si pentru ca are o avut un caracter asa… un pic educativ.

Cand o sa am straini care pe care o sa fie nevoie sa ii plimb prin Romania o sa te caut cu siguranta. Pana atunci ramane sa citesc blogul si sa aflu cand e urmatoare excursie giosaneasca deschisa publicului.

Ilie

2. Pozele sunt superbe si mi s-a facut foarme cand povesteai de bunatatile mancate in salina.

Sunt sigur ca a fost o excursie reusita.

Tot inainte!

Cristian

3. Multumesc pentru incurajari!
    Ca de obicei esti alaturi de mine. Multumesc.

Te astept in urmatoarea iesire giosaneasca.

Mircea

4. Asa cum zice si Ilie, pentru plimbat straini prin Romania esti prima mea recomandare. Dar stai…si pentru plimbat romani in Romania esti prima mea recomandare.:D Sa o tii tot asa, cu mango, branzeturi Brie si Camembert.:). Succes in continuare Mircea!

Cu prietenie,
    Severin

5. Foarte frumosa initiativa si itinerariul, felicitari! Nici talentul de povestitor nu este de neglijat!
    Poate voi participa si eu la o astfel de iesire, impreuna cu familia, poate mai spre primavara…
    Acceptati si participanti cu copii mici? (1 si 3 ani) :))

6. Multumesc pentru aprecieri. Este important pentru mine sa descopar oameni care impartasesc aceleasi valori. Sunteti binevenit in excursiile giosanesti.

Si copiii pot participa, nu e absolut nici o problema.

Prietenul meu Liviu Moscaliuc poate organiza excursii si special pentru micuti. In cazul dumneavoastra, vizite in gradini zoologice, panda animale salbatice inofensive (caprioare, veverite, bursuci, etc). Excursii giosanesti in natura, in care copiii vor invata „pe viu” speciile de plante si pasari precum si lectii de orientare turistica sau supravietuire in natura. Deasemenea, se pot organiza circuite culturale cuprinzand case memoriale, muzee, expozitii sau rezervatii naturale.

Tinem legatura!

7. Desi vremea ne-a fost potrivnica a fost o duminica foarte reusita.
    Ma declar fan al iesirilor giosanesti si o astept cu nerabdare pe urmatoarea.
    Mircea, ai toata sustinerea mea in a face din aceste iesiri prietenesti o afacere de succes.

8. Multumesc, Bogdan!
    M-as bucura sa te am alaturi in urmatoarea iesire. Poate ma ajuti sa mai descopar o comoara ascunsa, precum cea din Sanduleni.

Mircea

9. Bre Nea Giosane, eu totusi nu am inteles ceva: cu mancarea ai facut tu cinste, banuiesc eu, nu-i asa?

10. Din nefericire, „curtea boiereasca” si casa parintelui de la Sanduleni, au fost devastate de cele 2 inundatii care au avut loc in aceeasi luna iulie, in acest an 2010.
    nu stiu ce se mai poate recupera…